Historische harpen
Sinds enkele jaren en dankzij de samenwerking met fluitist Wim Brabants heb ik de kans om op prachtige oude instrumenten de vaak onbekende maar o zo mooie muziek van ca. 1770 tot 1810 te kunnen ontdekken en uitvoeren.
De enkelvoudige pedaalharp in de stijl van Louis XVI werd vervaardigd in Parijs tussen de jaren 1760 en 1820. Het werd in korte tijd een modieus en erg geliefd instrument dat bespeeld werd door dames van de Franse aristocratie, zoals Madame de Pompadour, koningin Marie-Antoinette en keizerin Joséphine.
De snaarspanning van de enkelvoudige pedaalharp is lager dan die van de moderne harp wat een zeer virtuoos spel mogelijk maakt. De zilveren klank is doorzichtiger en bezit een briljante resonantie.
Vele werken voor harp solo en harp in combinatie met andere instrumenten werden tijdens deze periode (laatclassicisme en vroegromantiek) geschreven, niet alleen door bekende harpisten zoals Johann Baptist Krumpholtz (1742-1790) en François Joseph Naderman (1781-1835), maar ook door bekende componisten zoals Louis Spohr (1784-1859) en Jan Ladislav Dussek (1760-1812), wiens beide echtgenoten getalenteerde harpisten waren.
Mijn Erard harp heeft nog toebehoord aan Salvator Callault (1791-1839), harpist aan de Parijse Opera, en is gebouwd in 1819.
Een nog ouder historisch instrument is mijn Holtzman harp uit 1778.
Op beide harpen kan ik eventueel een solo recital verzorgen alsook een lecture houden over deze boeiende periode of sfeervolle achtergrondmuziek spelen.
Duo met Wim Brabants
'Kamermuziek voor Louis XVI-harp en dwarsfluit'
Composities voor harp en fluit uit de periode 1796-1830, uitgevoerd op originele instrumenten.
Sonates en Nocturnes van onder meer Anton Gottlieb Heyse, Louis Spohr, Gottlieb Heinrich Koehler, Robert Nicolas Charles Bochsa, Johann Andreas Amon en François Joseph Naderman
Quadro Viegas
'De glorietijd van de Louis XVI-harp'
Kwartetten en trio's uit de periode 1790-1810
voor harp, fluit, viool en cello, uitgevoerd op originele instrumenten.
Franz Joseph Haydn: Quartetto Hob. XIV:F1 in F (1790)
Jan Ladislav Dussek: Sonate op. 34 nr. 1 in Es (1797)
Ignaz Walter: Quatuor op. 9 in F (1799)
Bernhard Fattschek: Quatuor op. 1 in G (ca. 1800)
Gottlieb Heinrich Koehler: Serenade op. 62 in C (1809)
Harp: Aurélie Viegas
Fluit: Wim Brabants
Barokviool: Marieke Vos, An Cnop
Barokcello: Herlinde Verheyden
Harp: Sébastien Erard, Parijs 1819
Fluit: Rudolf Tutz (Innsbruck) naar Heinrich Grenser, Dresden ca. 1790
Barokviool: David Rubio, Cambridge 1986
Barokcello: André Mehler (Leipzig) naar Domenico Montagnana, Venetië ca. 1740
Programa met Ann Cnop (viool) en de Erard harp:
J.-B. Cardon, Sonata op.7 n.4 (1786)
J. Amon, Sonate pour la harpe avec violon obligé op.95 (1822)
R. Kreutzer & N.C. Bochsa, Notturno n.3 (1815)
F.J. Naderman, Trois Sonates pour la harpe avec accompagnement de violon ad libitum op.39 n.3 (1815)
